Znane korporacje na celowniku NGO

Firma SIGWATCH, specjalizująca się m.in. w analizowaniu działalności organizacji pozarządowych, przygotowała w styczniu 2016 roku raport z zestawieniem najbardziej lubianych i znienawidzonych przez non-profit korporacji. Badania prowadzone były w Europie, Ameryce Północnej, Ameryce Łacińskiej i w Azji.

Wśród najczęściej krytykowanych korporacji, w skali światowej, znalazły się Shell, Monsanto i Bank Światowy, w tym roku do tej listy dołączyli między innymi Volkswagen (przez głośną “dieselgate”) i EDF.

Sektor NGO docenia jednak działania dużych firm, na których czele znalazły się Nestlé (po raz drugi z rzędu), Marks&Spencer i McDonald’s. Nestlé cieszy się popularnością w świecie non-profit głównie ze względu na zaangażowanie w obszary związane z pochodzeniem produktów czy dbaniem o klimat. W pierwszej dwudziestce znalazło się łącznie 7 detalistów (np. Tesco czy Whole Foods). McDonald’s swoją pozycję (trzecie miejsce) zawdzięcza zmianie polityki dotyczącej stosowania antybiotyków przy produkcji żywności, poziomu płac dla dostawców czy zamieszczania informacji o wartościach odżywczych produktów.

Na czele korporacji atrakcyjnych dla europejskich non-profit znajdują się Unilever, Marks&Spencer, Crédit Agricole czy Nestlé. W pierwszej dwudziestce znalazło się aż 7 instytucji finansowych. Korporacje najczęściej chwalone były za działania dodatkowe, a nie za swoją podstawową aktywność. Dotyczy to m.in. kwestii zrównoważonego pozyskiwania surowców, wpływu na środowisko czy walki z przemocą wobec zwierząt. W przypadku instytucji finansowych zwracano uwagę na zasady, jakimi kieruje się firma w odniesieniu do kwestii środowiskowych i społecznych.

Organizacje pozarządowe bacznie przyglądają się działalności firm, szczególnie tych największych. Ich działania, wpływające na zmiany klimatyczne czy społeczne nie przechodzą bez echa. Korporacje, które mimo protestów nie zmieniają swoich działań, często tracą na wizerunku, na którego odzyskanie muszą pracować miesiącami, a nawet latami.

 

Źródło: natemat.pl

Pełny raport:  http://www.sigwatch.com/fileadmin/Free_downloads/SIGWATCH_-_Corporations_NGOs_loved_and_hated_in_2015_FREE.pdf