Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję

„Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję” – w czwartek podczas Europejskiego Dnia Walki z Depresją ruszyła kampania społeczna. Ma zmienić podejście społeczeństwa do tej choroby. Celem jest walka ze stereotypami i stygmatyzacją osób chorujących na depresję. Służyć ma temu pokazywanie przykładów osób sławnych i znanych, którzy zmagali się z tą chorobą.

– Polacy nadal niewiele wiedzą na temat depresji. Wydaje się to zwykłe dziwactwo, zwykła chandra, a tak nie jest, bo depresja jest bardzo poważną chorobą, którą trzeba leczyć. Warto przypomnieć statystyki policyjne, z których wynika, że w tamtym roku ponad 6 tys. Polaków popełniło samobójstwo. Spora część spośród nich zmagała się z depresją – stwierdza Anna Morawska autorka książki „Twarze depresji”.

Do rozpoczynającej się akcji przyłączyło się wiele znanych osób, które nie boją się opowiedzieć o swoich doświadczeniach, m.in. dziennikarz Andrzej Bober, pisarz Tomasz Jastrun, dziennikarka TVP Joanna Racewicz.

Ambasadorami kampanii są również osoby, które osobiście nie doświadczyły depresji, ale postanowiły wesprzeć kampanię i zwrócić uwagę na problemy chorych na depresję – m.in. aktorka, współzałożycielka Fundacji „Akogo?” i Kliniki „Budzik” Ewa Błaszczyk.

W ramach kampanii przygotowane zostały spoty telewizyjne, radiowe oraz wywiady. W Warszawie, od 1 do 14 października pojawią się też specjalne bilboardy.

Organizatorami akcji są: Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji i Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych.

Eksperci podkreślają, że nieleczona depresja jest chorobą śmiertelną.