W Gdańsku powstała niezwykła aplikacja na urządzenia mobilne. Tym razem nie chodzi o rozrywkę, lecz o narzędzie do terapii dzieci z autyzmem. Autorzy tego oprogramowania – studenci Politechniki Gdańskiej wraz ze specjalistami z Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku – stworzyli aplikację, która ma wspierać ludzi z autyzmem nie tylko w trakcie terapii w ośrodkach, ale także w codziennym życiu.
Jedna z terapii behawioralnych polega na tworzeniu planów aktywności, które są niczym innym, jak instrukcjami pokazującymi krok po kroku, jak wykonać daną czynność. Zwykle są to sekwencje zdjęć lub napisów zebrane w odpowiedniej kolejności w segregatorze. Dla każdego pacjenta terapeuta musi ułożyć indywidualnie zbiór instrukcji dostosowany do jego potrzeb. Dla każdej aktywności – ubierania, zabawy, posiłku – potrzebny jest taki segregator. Wiele osób z autyzmem posługuje się takimi instrukcjami przez całe życie, a ich układanie to ogromna i żmudna praca dla terapeutów.
Patrząc na ten stan rzeczy, aplikacja ma same zalety. Pozwala terapeutom układać plany w znacznie prostszy sposób, a ponadto wersja dla terapeutów i nauczycieli pozwala na udostępnianie swoich planów i korzystanie z planów innych terapeutów. Wersja podstawowa – dla pacjenta – ma prosty interfejs, pozbawiony zbędnych animacji, nadmiaru kolorów, z małą ilością przycisków, czyli został przygotowany w taki sposób, aby nic nie rozpraszało użytkownika z autyzmem. Aplikacja pozwala przejść do kolejnej czynności dopiero po wykonaniu poprzedniej, ucząc w ten sposób odpowiednich sekwencji.
Kolejną zaletą aplikacji, którą podkreślają autorzy, jest fakt, że korzystanie z urządzeń mobilnych jest dziś czymś powszechnym i osoba ze smartfonem lub tabletem nie zwraca na siebie uwagi, w przeciwieństwie do osoby, która porusza się wszędzie z nieporęcznym segregatorem.
Wymieniając zalety aplikacji nie sposób pominąć faktu, że zostanie ona udostępniona całkowicie za darmo. Już wkrótce będzie można pobrać nie tylko samą aplikację, ale także jej kod źródłowy, co umożliwi jej rozwijanie.
W tej chwili aplikacja jest poddawana krytycznej ocenie podopiecznych Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku. Wyniki pierwszych testów są bardzo pozytywne – używające aplikacji dzieci chętniej podejmują zadania i szybciej sobie z nimi radzą.
Aplikację stworzył zespół pod kierunkiem dr inż. Agnieszki Landowskiej z Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej we współpracy ze specjalistami z Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku pod kierunkiem dr Anny Budzińskiej i Iwony Ruty-Sominki.