Kontroler skóry – kampania prewencji czerniaka

La Roche-Posay rozpoczęła kolejną kampanię poświeconą prewencji raka skóry. Celem kampanii jest zachęcenie jak największej ilości osób do kontrolowania znamion skóry i prewencji nowotworów tego typu.

 

 

Wczesne rozpoznanie czerniaka daje nawet 97 proc. szans na całkowite wyleczenie. Samo jego zdiagnozowanie jest dość łatwe i możliwe do wykonania samodzielnie. Wystarczy regularnie obserwować swoje ciało i zwrócić uwagę, czy już istniejące bądź nowe znamię posiada pewne charakterystyczne cechy dla czerniaka. Pomoże w tym zasada ABCDE: „A” (od asymmetry) oznacza, że podejrzana jest zmiana asymetryczna; „B” (borders) wskazuje na poszarpane jej granice; „C” (color) to zmiana różnobarwna, szczególnie czarna, szara, czerwona i mleczna; „D” (diameter) sugeruje zbyt dużą średnicę, powyżej 5 mm; „E” (evolution) to zmiana gwałtownie się powiększająca.

Czerniak to jeden z najbardziej agresywnych spośród nowotworów i jeden z najłatwiejszych do zdiagnozowania. Wystarczy systematyczna kontrola znamion w gabinetach dermatologicznych. Niestety w Polsce chorych na czerniaka przybywa, choć w wielu krajach liczba zachorowań ustabilizowałam się. Wysoka jest również śmiertelność – czerniak zabija co trzeciego polskiego pacjenta.