Trwa druga edycja rozpoczętej w zeszłym roku z inicjatywy Fundacji Aby żyć kampania edukacyjna pt. Kleszczowe Zapalenie Mózgu. Szczepimy! Zapobiegamy!
Kampania potrwa do 30 czerwca i ma na celu podniesienie świadomości społeczeństwa na temat zagrożeń, jakie powodują kleszcze oraz korzyści płynących ze szczepień ochronnych. Kampania w sposób szczególny zwraca uwagę na kleszczowe zapalenie mózgu. Jest to druga po boreliozie najbardziej popularna w Polsce choroba przenoszona przez kleszcze. W odróżnieniu od boreliozy w przypadku kleszczowego zapalenia mózgu istnieje skuteczna profilaktyka w postaci szczepień ochronnych i to jeden z kluczowych przekazów kampanii. Kampania jest adresowana do mieszkańców aglomeracji miejskich, którzy w okresie aktywności kleszczy podróżują w regiony endemicznego występowania zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu oraz do osób preferujących aktywny wypoczynek na łonie natury.
Patronat Honorowy nad kampanią objęły: Państwowa Inspekcja Sanitarna oraz Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego. Patronatu Merytorycznego udzieliły: Polskie Towarzystwo Immunologii Doświadczalnej i Klinicznej oraz Polskie Towarzystwo Higieniczne.
W ramach kampanii powstała strona internetowa szczepkleszcz.pl stanowiąca kompendium wiedzy na temat kleszczowego zapalenia mózgu i profilaktyki w tym zakresie. Elementem kampanii jest 30-sekundowy spot radiowy, do którego głosu użyczył m.in. Ambasador kampanii – Jacek Kawalec. Kampania będzie promowana głównie w Internecie. Na portalu Onet Zdrowie powstanie sekcja specjalna zawierająca kontent edukacyjny w obszarze zagrożeń powodowanych przez kleszcze i dostępnych metod profilaktycznych.
Organizator kampanii chce zainteresować jej tematem szerokie grono odbiorców. Szczególnie ważnymi adresatami są osoby młode. Z myślą o nich powstała gra w sieci zaprojektowana w technice 2D z motywem kleszcza w roli głównej. Scenariusz gry został opracowany w taki sposób, by umiejętnie łączyć rozrywkę z edukacją. Organizator przewiduje również przeprowadzenie ciekawych konkursów, a szczegółowe informacje na ten temat znajdziecie na stronie kampanii.