Jeśli to nie rak, to się nie ma się czym przejmować.

Amerykańska kampania poruszająca bardzo trudny i bolesny problem, ma przejmujący spot, którego początek wzrusza, a zakończenie mocno zaskakuje. Oglądamy smutną dziewczynę, o bladej cerze, w chustce na głowie i automatycznie kwalifikujemy bohaterkę, jako chorą na nowotwór osobę, której współczujemy. Jednak w kolejnych scenach widzimy ją w kontakcie z bliskimi, którzy najwyraźniej jej nie współczują, ale podchodzą do jej problemów zdrowotnych wręcz lekceważąco. O co chodzi? Dlaczego najbliżsi mówią dziewczynie, że „Inni mają gorzej”, „To nie koniec świata”, „Wyjdź na słońce, poczujesz się lepiej”. Od kiedy słońce leczy raka? Puenta wyjaśnia, że nie chodzi o nowotwór, a o … depresję. Po obejrzeniu tych scen hasło „Osobie chorej na raka byś tego nie powiedział” brzmi mocno i każe się zastanowić, jak traktujemy depresję, która przecież jest poważną chorobą.

 

 

Kampanię przygotowały Amerykańska Fundacja Badawcza Nadzieja dla Depresji (Hope for Depression Research Foundation (HDRF)) z agencją McCann HumanCare. Spot i strona internetowa HopeForDepression.org ma pomóc zrozumieć, że depresja jest schorzeniem zagrażającym życiu. Twórcy chcą nie tylko uświadomić znaczenie tej choroby, ale też mówią, jak rozmawiać z chorymi na depresję. Depresja to choroba milionów ludzi. Warto wiedzieć, jak ja rozpoznać i jak wspierać osoby, których dotyka.