KOLONOSKOPIA JEST SUPER, BO ŻYCIE JEST SUPER
Najskuteczniejszą i najszybszą formą zarówno diagnostyki, czyli wykrycia raka jelita grubego, jak i terapii, czyli leczenia jego wczesnych stadiów, jest kolonoskopia. To z jednej strony badanie profilaktyczne, a z drugiej zabieg ratujący życie. Trwa od 15 do 40 minut i polega na wprowadzeniu do jelita grubego giętkiego i cienkiego aparatu zakończonego źródłem światła. Za jego pomocą lekarz może dokładnie obejrzeć jelito od środka. Poza tym kolonoskopia pozwala na usunięcie polipów, jeśli te znajdują się w jelicie, zanim jeszcze przekształcą się w raka. Dzięki kolonoskopii w badaniach przesiewowych już blisko 10 tys. Polaków uniknęło raka jelita grubego.
KAMPANIA „SERVIER – WYŁĄCZ RAKA!”
Głównym celem tegorocznej odsłony kampanii, odbywającej się pod hasłem „Kolonoskopia jest super”, jest podkreślanie roli profilaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem kolonoskopii jako badania ratującego życie oraz przełamywanie związanego z nim społecznego tabu. Przekaz trzeciej edycji kampanii kierowany jest szczególnie do osób, które znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka:
– wiek powyżej 50 lat,
– obciążenia genetyczne,
– wystąpienie raka jelita grubego u rodziców lub rodzeństwa,
– nieprawidłowa dieta,
– niska aktywność fizyczna,
– palenie tytoniu czy nadużywanie alkoholu.
W III edycję kampanii zaangażował się Andrzej Milewski, znany jako Andrzej Rysuje. Rysownik, z charakterystycznym dla siebie poczuciem humoru, zachęca Polaków do wykonania profilaktycznej kolonoskopii. Warstwa humorystyczna ma za zadanie odczarować wizerunek kolonoskopii i przełamać związane z tym badaniem tabu. Satyryk przygotował trzy grafiki, które znajdą się na plakatach na przystankach komunikacji miejskiej i w materiałach informacyjnych dotyczących kampanii.
W ramach kampanii zaplanowano także:
– wykłady na temat profilaktyki raka jelita grubego, kierowane do słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku w dziesięciu miastach w Polsce wraz z możliwością skorzystania z porady lekarskiej
– spot kinowy z udziałem aktora Zbigniewa Zamachowskiego, przekonujący o wartości badania kolonoskopowego
– w przestrzeni internetowej pojawi się przekaz w formie krótkich filmów, w których udział wzięli eksperci medyczni, artyści, dziennikarze oraz sportowcy
– kampania będzie także widoczna w przestrzeni publicznej dzięki wykorzystaniu wiat przystankowych na terenie wybranych największych miast Polski, jako nośników grafiki (plakatów) zachęcającej do wykonania profilaktycznej kolonoskopii.
Patronat merytoryczny nad kampanią objęły Polska Unia Onkologii i Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej. Partnerami kampanii zostali: Europa Colon Polska, Polskie Towarzystwo Stomijne Pol-ilko, Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych, Fundacja Onkologiczna – Alivia, Fundacja Rak’n’Roll.
Więcej informacji na temat kampanii znajduje się na stronie: www.wylaczraka.pl i na profilu facebook.com/wylaczraka.