Obiecaliśmy napisać o kampaniach, które w kategorii „Kampanie o tematyce zdrowotnej” zdobyły nagrodę i wyróżnienie. Są to niezwykłe kampanie, szczere i – wydawałoby się – proste. Obejrzyjcie je. Robią wrażenie. Zmuszają do myślenia. I o to właśnie chodzi w skutecznych kampaniach społecznych.
Dziś o kampanii, która zdobyła nagrodę główną w tej kategorii: „Hivokryzja. Wyleczmy się.” Wydawcą jest Fundacja Studio Psychologii Zdrowia, a wykonawcą agencja Leo Burnett. Cytując uzasadnienie nagrody: „Bohaterką kampanii była rzeczywista osoba żyjąca z HIV. Ten zabieg spowodował, że zjawisko teoretycznie abstrakcyjne i oddalone od odbiorcy, zyskało wymiar konkretny i realny, obecny w życiu choć często ukrywany, nieuświadamiany.” nie sposób się nie zgodzić. Szczególnie po obejrzeniu tej kampanii, której twórcy dziękują Kasi – dziewczynie, która w niej wystąpiła nie tylko za odwagę, ale także za uśmiech. To prawda. Uśmiech Kasi chwyta – uśmiechamy się do niej oglądając film z jej udziałem, bo Kasia to po prostu sympatyczna dziewczyna z sąsiedztwa. Twórcom udało się pokazać prawdziwą i szczerą osobę, której nie sposób nie polubić. Udało się pokazać prawdę.
Na stronie www.hivokryzja.pl czytamy: „Czy wiesz, co to jest HIVokryzja? To hipokryzja wobec osób zakażonych wirusem HIV. Czym się ona objawia? Z pozoru akceptujemy osoby zakażone, jednak nasze zachowanie zmienia się, gdy dowiadujemy się, że znajdują się one w naszym otoczeniu. Wtedy wykonujemy przysłowiowy krok w tył. Nagle okazuje się, że nie chcemy z nimi pracować, korzystać z tych samych sztućców, podawać ręki. Wynika to oczywiście z niewiedzy. Boimy się tego, czego nie rozumiemy.” A oglądając film z Kasią zastanawiamy się, jak mogliśmy się bać tej dziewczyny? To wielki sukces twórców. Na stronie można przeczytać także mity na temat zakażenia HIV i zobaczyć filmy, na ten temat. Zapraszamy na stronę kampanii. Warto.