Chłopiec w autobusie uważnie obserwuje ruchy własnych palców, kiwa się siedząc i stojąc, wymachuje nogą – jego nietypowe zachowanie przyciąga uwagę współpasażerów. Spot ma pokazać, jak wygląda codzienność dziecka z autyzmem wśród osób, które oceniają jego zachowanie, nie znając istoty zaburzenia.
Tysiące miejsc w Polsce rozświetli się kolorem niebieskim w Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, 2 kwietnia. Niebieski to kolor solidarności z osobami z autyzmem. Fundacja JiM po raz kolejny organizuje kampanię społeczną „Polska na niebiesko”, w tym roku pod hasłem: „Autyzm. Poznaj zanim ocenisz”. W Warszawie zostaną podświetlone m.in. Złote Tarasy, co roku niebieski tego dnia jest też Pałac Prezydencki, a w Łodzi m.in. Manufaktura. Do akcji przyłączają się szkoły, przedszkola, fundacje, stowarzyszenia, instytucje publiczne oraz firmy, gdzie będą organizowane otwarte imprezy, występy i zabawy.
Nowością tegorocznej edycji są 22 punkty informacyjne prowadzone przez rodziców, ulokowane w miejscach wydarzeń związanych z akcją. Są przeznaczone dla wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się więcej na temat autyzmu. Mapa wydarzeń oraz lista punktów konsultacyjnych znajduje się tu .
Częścią kampanii jest także film, który będzie emitowany od 20 marca na głównych kanałach TVP. W największych miastach w Polsce będzie można też spotkać akcyjne billboardy i plakaty, które pokażą, jak można się pomylić niesłusznie oceniając dzieci z autyzmem.
Fundacja prowadzi bezpłatną Klinikę JiM (diagnoza i terapia autyzmu dla dzieci), która ma pod opieką 1000 dzieci, Przedszkole oraz Szkoły JiM: podstawową, gimnazjum i szkołę przysposabiającą do pracy. Łączy blisko 3000 rodziców dzieci z autyzmem w Kluby Rodziców JiM, a także organizuje kampanie społeczne.