8. finał pro-transplantacyjnej kampanii społecznej „Drugie życie”

8. edycja kampanii społecznej Drugie życie prowadzonej przez firmę Fresenius Medical Care Polska właśnie zakończyła się w czterech uczestniczących w tym roku województwach. Ponad 30 000 uczniów z niemal 100 szkół średnich w Polsce, tylko w tym roku, zostało zaangażowanych w działalność pro-transplantacyjną i edukacyjną. Młodzi ludzie wykonali niesamowitą pracę wśród swoich przyjaciół, rodzin i społeczności. 12 szkół laureatów kampanii otrzymało czeki charytatywne o wartości 1000 zł każdy. Zwycięzcy będą mogli przeznaczyć je na dowolnie wybrany cel dobroczynny. Dodatkowo, w dowód uznania dla młodych wolontariuszy kampanii Drugie życie, kapituły w województwach przyznały ponad 20 wyróżnień i kilkaset podziękowań dla szkół, nauczycieli, lekarzy i osób po przeszczepie.

„Organy nie rosną na drzewach…”

„Organy nie rosną na drzewach…”- takim hasłem uczniowie z Wielkopolski opatrzyli plakat, który brał udział w szkolnym konkursie plastycznym promującym świadome dawstwo narządów. Od samego początku młodzież z 4 województw, w których w tym roku odbyła się akcja Drugie życie (kujawsko-pomorskie, podkarpackie, małopolskie, wielkopolskie) była świadoma, że główną przeszkodą dla transplantacji w Polsce jest brak dawców. Statystyki prowadzone przez Poltransplant, Centrum Organizacyjno-Koordynacyjne ds. Transplantacji w Polsce, są alarmujące. Do maja br. przeprowadzono 557 transplantacji, w tym 370 przeszczepień nerki. W roku ubiegłym, w analogicznym okresie liczba przeszczepień wyniosła 621. Kolejny rok mamy do czynienia z tendencją spadkową. „ Wielkopolska to jedyny region w Polsce, w którym liczba pobrań organów w tym roku jest wyższa niż w poprzednim. Źródeł tego sukcesu upatruję w konsekwentnie od 8 lat prowadzonej kampanii Drugie życie. Jestem przekonany, że edukowanie młodych ludzi niebywale wspiera polską transplantologię. Tylko w ten sposób możemy mieć nadzieję, że w kolejnych latach lekarze transplantolodzy będą mieli szansę zawalczyć o życie wszystkich tych, którzy tego potrzebują, czekając na przeszczepienie” – mówił dr hab. n. med. Maciej Głyda, Wojewódzki Konsultant w dziedzinie Transplantologii Klinicznej, główny ekspert medyczny kampanii w Wielkopolsce. Statystyka przeprowadzanych transplantacji jest alarmująca w kujawsko-pomorskim i podkarpackim, które na liście województw zajmują ostatnie miejsca, pod względem liczby przeszczepianych narządów. „Główna przeszkoda dla transplantacji w Polsce to brak organów. Jestem przekonany, że edukacja młodych ludzi w zakresie medycznych aspektów przeszczepiania narządów sprawi, że świadomość naszego społeczeństwa na temat transplantacji wzrośnie, tak jak liczba uratowanych pacjentów, dla których przeszczep jest często jedynym ratunkiem.” – mówi prof. dr hab. n. med. Zbigniew Włodarczyk, Wojewódzki Konsultant w dziedzinie Transplantologii Klinicznej , główny ekspert medyczny kampanii Drugie życie w województwie kujawsko-pomorskim.

Kampania na wagę życia

Młodzież, podczas ósmej edycji kampanii, bardzo odważnie i z pełnym przekonaniem o słuszności swoich działań promowała transplantację zarówno wśród swoich rówieśników, jak i wśród mieszkańców miast. „Otwartość młodych ludzi sprawia, że o tak trudnym temacie, jak przeszczepianie narządów, rozmawia nam się coraz łatwiej. Na co dzień opiekujemy się pacjentami dializowanymi, którzy często są już na liście oczekujących na transplantację. Świadomość tego, że młodzież ze szkół z całego regionu właśnie dla nich promowała przez ostatnie pół roku tę ideę jest dodatkowym, nieocenionym wsparciem psychicznym dla pacjentów. Bo ktoś o nich walczy, zupełnie bezinteresownie.” – tłumaczy dr Teresa Dryl-Rydzyńska, dyrektor generalny Fresenius Medical Care Polska.

„Z roku na rok młodzież zaskakuje nas swoimi pomysłami i zaangażowaniem w promowanie tej szczytnej idei. Z radością obserwujemy, jak nieograniczone pokłady energii i entuzjazmu uczniowie wykorzystują w edukowanie społeczeństwa. Dzięki młodym ludziom podpisywanie oświadczeń woli staje się czymś więcej niż wyłącznie symbolicznym gestem – świadomą decyzją i szansą na skuteczną walkę z mitami przez lata narastającymi wokół tematu transplantacji” – podkreśla Iwona Mazur, Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Osób Dializowanych, które koordynuje kampanię w województwach podkarpackim i małopolskim.

„Przyjęta forma kampanii jest strzałem w dziesiątkę! – mówi Dorota Ligęza, pacjentka po przeszczepie nerki z Małopolski, która na narząd czekała blisko 20 lat – licealiści sami przygotowują działania związane z promowaniem przeszczepiania narządów i ideą dawstwa. Widziałam ich starania aby wymyślić coś oryginalnego, ciekawego i zarazem pożytecznego. Ta wiedza zostanie im na zawsze, a co więcej – przekażą ją dalej. Myślę, że po tych kilku latach trwania kampanii efekty już są widoczne, nie mówię tylko o naszej świadomości, ale przede wszystkim o rzeczywistości. Ostatnio dowiedziałam się, że dzięki akcji 150 osób zgłosiło chęć bycia dawcą szpiku i dwoje z nich już uratowało komuś życie. Takie działania mówią same za siebie”.

Od października 2015 roku do maja br. członkowie zespołów, które organizowały akcje promujące przeszczepianie narządów w blisko 100 szkołach ponadgimnazjalnych, wymyślali i wprowadzali w życie własne działania. Od organizatorów akcji uczniowie otrzymali wyłącznie komplet materiałów promocyjnych: oświadczenia woli, koszulki, plakaty, filmy edukacyjne, broszury, wpinki i naklejki. O tym, jak wyglądała kampania, decydowali sami. Barwne happeningi, specjalne koncerty, inscenizacje teatralne, imprezy sportowe – biegi, maratony, konkursy plastyczne, spotkania z przedstawicielami władz – to tylko niektóre z działań, jakie uczniowie prowadzili w szkołach i poza nimi, w tym m.in. w urzędach, parafiach czy mediach. Uczestnicy akcji rozdali blisko 100 tys. oświadczeń woli i dotarli do co najmniej 500 tysięcy osób. Dodatkowo, wszyscy uczestnicy kampanii połączyli siły i zaangażowali się w dwie wspólne akcje, które symbolicznie wspierały pacjentów czekających na przeszczepienie – #1564 (tą liczbą tagowano zdjęcia uczestników kampanii wyrażając wsparcie dla pacjentów czekających na transplantację – 1564 osoby czekały na przeszczepienie, gdy startowała akcja) oraz Milion Oświadczeń Woli w 50. rocznicę pierwszego, udanego przeszczepienia nerki w Polsce.

Historia

Pierwsza edycja kampanii Drugie życie wystartowała w roku szkolnym 2008/2009. Od tego czasu, wzięło w niej udział ponad 250 tys. uczniów z 660 szkół. W ośmiu województwach (wielkopolskie, małopolskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, śląskie, podkarpackie i łódzkie) młodzi ludzie rozdali ponad 820 tys. oświadczeń woli, a zwycięzcy wsparli czekami charytatywnymi kilkadziesiąt osób i instytucji.

Organizatorzy i patroni akcji

Organizatorem akcji jest Fresenius Medical Care Polska. Kampania Drugie życie jest elementem rządowego programu „Partnerstwo dla Transplantacji” w Wielkopolsce i Małopolsce. W każdym województwie, w którym toczy się kampania patronują jej władze regionalne oraz lokalne media. W skali kraju kampanii Drugie życie patronują ks. abp Wojciech Polak – Prymas Polski, Konstanty Radziwiłł – Minister Zdrowia, Anna Zalewska – Minister Edukacji Narodowej, prof. Lech Cierpka, Krajowy Konsultant w dziedzinie Transplantologii Klinicznej, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych, Polskie Stowarzyszenie Sportu po Transplantacji, Stowarzyszenie „Życie po przeszczepie”, Polska Federacja Pacjentów DIALTRANSPLANT oraz Polska Unia Medycyny Transplantacyjnej.