11 października Światowy Dzień Wzroku

11 października obchodzimy Światowy Dzień Wzroku. To dobry moment na to, aby zadbać o oczy dzieci. Pamiętajmy, że dziecko nie powie, że ma problemy z widzeniem – dzieci nie rozumieją̨, co to znaczy widzieć́ prawidłowo i nie wiedzą jak powinny i jak mogą widzieć.

Problemy z widzeniem mogą powodować trudności w nauce, zaburzać prawidłowy rozwój i zachowanie. Wzrok dziecka rozwija się najbardziej intensywnie od urodzenia do około 6 roku życia. Warto zadbać o to, by wady wzroku nie zaburzały tego procesu. Niezależnie od wieku dziecka każda wada wzroku wymaga korekcji.

Wpływ wzroku na prawidłowy rozwój dziecka?

Wiele z dzieci potrzebuje korekcji wzroku, ale o tym nie wie. Ponieważ wszystko, czego dzieci się uczą, dociera do nich przede wszystkim poprzez zmysł wzroku, te spośród nich, które nie są skorygowane, są w bardzo niekorzystniej sytuacji w szkole i podczas wielu innych aktywności. Zaburzenia widzenia mogą powodować u dzieci poważne kłopoty w trakcie nauki czytania. Dzieci z nierozpoznanymi wadami wzroku, zaburzeniami w ruchach oczu, mają często błędnie zdiagnozowaną dysleksję. Nieprawidłowa diagnoza może przyczynić się do opóźnień w edukacji dziecka. U takich dzieci rozpoznaje się również nadpobudliwość czy nadreaktywność. A właściwym rozwiązaniem są okulary lub soczewki kontaktowe.

Jak często badać wzrok dzieci?

Pierwsze badanie wzroku dziecka, o ile nie zezuje, urodziło się o czasie i jest ogólnie zdrowe, wykonaj najpóźniej w 6-9 miesiącu życia. Kontroluj jego wzrok co najmniej raz na rok, zwłaszcza przed rozpoczęciem nauki w szkole i w okresie wczesnoszkolnym, ponieważ niezdiagnozowane i nieskorygowane zaburzenia widzenia mogą być przyczyną pojawienia się dysleksji, dysgrafii i problemów w nauce. Dla dzieci w wieku szkolnym nie wymagających korekcji wzroku zaleca się badanie co dwa lata.

Najczęstsze wady wzroku u dzieci

Wady wzroku czyli niemiarowości układu optycznego nie są chorobami, nie możemy ich wyleczyć, ale powinniśmy korygować w pełni. Zaburzenia widzenia, poza negatywnym wpływem na proces uczenia się, mogą powodować rozdrażnienie, problemy z koncentracją oraz bóle głowy.

Krótkowzroczność odpowiedzialna za większość niemiarowości układu optycznego u dzieci i młodzieży, zazwyczaj pojawia się w wieku 7–8 lat, a największy jej wzrost obserwujemy zwykle w wieku 12–14 lat. Dziecko widzi wyraźnie przedmioty, które znajdują się blisko, za to słabo te, które są dalej, mruży oczy chcąc zobaczyć coś, co znajduje się daleko, często siada blisko telewizora.

Astygmatyzmna ogół jest wadą wrodzoną, a jego powodem jest zaburzenie osi obrotowej gałki ocznej. Dziecko widzi obraz zniekształcony, niewyraźny – zarówno z bliska, jak i z daleka, często mruży oczy i przekrzywia głowę, by widzieć wyraźniej.

Dalekowzroczność(nadwzroczność). Zwykle maluch już rodzi się z niewielką nadwzrocznością, która z czasem ulega wyrównaniu. Dalekowzroczne dziecko bardzo dobrze widzi obiekty od niego oddalone, natomiast bardziej niewyraźnie te, które znajdują się blisko niego. Dziecko z taką wadą nie interesuje się literkami, w przedszkolu ma kłopoty z czytaniem i pisaniem. Często może się skarżyć na bóle głowy.

Różnowzroczność,czyli różna wada wzroku w każdym z oczuzdarza się rzadko. Duża różnica w wadzie (np. w prawym oku jest -1,00, w lewym -5,00 dioptrii) między jednym a drugim okiem nie pozwala na złożenie obrazów i prawidłowy rozwój widzenia przestrzennego. Oko słabsze widzi źle, przekazuje więc do mózgu niewyraźny obraz. Po pewnym czasie mózg odrzuca nieostry obraz i wykorzystuje tylko ten z lepszego oka. Uniektórych dzieci rozwija się zez (oko, które nie pracuje, „ucieka”).

Jak rozpoznać, że dziecko źle widzi?

Należy zwrócić uwagę̨, czy u dziecka występują wymienione niżej objawy lub zachowania. Jeśli tak, należy zadbać o specjalistyczne badanie wzroku, ponieważ dolegliwości te mogą być spowodowane nieskorygowaną wadą wzroku lub zaburzeniami widzenia przestrzennego. Objawy, które powinny wzbudzić czujność rodzica to: unikanie i niechęć do czytania, krótki czas utrzymania uwagi, trudności z rzucaniem i łapaniem piłki, przepisywaniem z tablicy, wiązaniem sznurówek, utrzymaniem równowagi, nadmiernie pochylanie się nad tekstem, przechylanie głowy,  podchodzenie zbyt blisko telewizora.

Należy szczególnie podkreślić, że  nieleczone wady wzroku u dzieci powodują wzrost zachorowań na choroby oczu w późniejszym okresie życia, szczególnie na jaskrę zaćmę AMD i inne.

źródło: materiały prasowe